, ,

Artsemestr 2016

středa, února 17, 2016

Socha přestala být plastikou či skulpturou. Ustoupila performanci a podvolila se nápadné formě, jejíž obsah musí být vysvětlován textem. Socha se stala objektem. 

To mě napadlo, když jsem v atelieru sochařství našla vanu plnou žárovek a poměrně vyšinuté video na zdi. Žádného nového Rodina nebo Michelangela v následujících pár letech asi nečekejme. 

„Vana jako soukromý prostor představuje bytí o samotě. Nahý, ale chráněný, jako v mateřském lůně, člověk zde může slyšet svůj vnitřní hlas a rozhodnout se. Musí být opatrný, nic nerozbít a najít svou žárovku. Ta se rozsvítí v jeho rukách a ukáže na jeden směr, ze všech možných. Člověk si musí jen vybrat.“

Tak zní citace v plném znění u objektu v atelieru sochařství. 
"Nevím co" na zdi také v atelieru sochařství.

Atelier průmyslového designu jsem si zamilovala. Ukázal návrh nového možného řešení vzhledu pražských tramvají inspirovaný historickým vývojem ovšem vycházející ze současných technologických možností a materiálů. Úžasně nápadité a vtipné byly kolekce louskáčků na ořechy. Všechny do jednoho hladily smysly čistým designem s vyváženými estetickými prostředky. Tzn., jednoduchost, minimalismus, čistota, praktičnost a tvary, které vyzývají k dotyku... Sorry, don´t touch, please... Expozice byla doplněna artefakty odrážející přírodní objekty. Nádhera!

Průmyslový design s vtipem a nápadem.

Atelier textilní tvorby byl dalším velmi milým překvapením. Stal se oázou opěvující krásu přírody a hledající inspiraci v přirozených vlastnostech jejích materiálů. Hlavní myšlenkou tématu Krajina - Dřevo - Voda byla teze, že příroda není nepřítel, kterého je třeba dobývat, že přírodu potřebujeme. Průvodní linií byl též citát svatého Bernarda z Clairvaux: "Věř zkušenému. V lesích se dovíš více nežli v knihách. Stromy a kameny Tě naučí, co od učitelů neuslyšíš." Velká radost...


Básně na motivy volných asociací byly součástí tematického celku atelieru textilní tvorby.

Imitace mrazu přirozeně přetvářejícího přírodní prvek.


Atelier K.O.V. (Koncept - Objekt - Význam) tvořil v tématu Šachy. Zaujali mě velmi. Všechny. Nejvíc ty v podobě tmavých i světlých runových kamenů, šachové figurky inspirované severskou mytologií, skládací kuželovité šachy MA3OSACH nebo šachy ve formě odlitků lidské duše nabývajících různých tvarů, které nejsou opakovatelné...


Šachy atelieru K.O.V.


"Tělo je pomíjivé a rozkládá se jako každé jiné maso, proto k němu duše nemůže být vázána."
Veronika Watzkova

V atelieru intermediální konfrontace Jiřího Davida nevím, co bylo tématem. Asi možná holá prdel, nebo stažený spodky a nebo vzájemná konfrontace obojího. Každopádně mě svou excentričností upoutali. Zážitek nemusí být vždy pozitivní, hlavně když je silný... Shluky objektů nazývané umění mě vyčerpávaly. Působily jako nánosy půdy, která byť je kyprá, nakonec stejně dusí - pomalu a zrnko po zrnku...


Plakát k výstavě Jiřího Davida.


Světelná projekce na sádrový odlitek zadku.
Fukar fouká do podprsenky, která je napěněná od jaru. Pod tím je velká napěněná bílo-zelená kaluž.

Mnoho barevných obrázků stažených trenek.

Někdy mě napadá, zda by aktuální absolventi VŠUP umělí nakreslit figuru... Jako asi jó, ale poznat se to moc nedá.


Amálie, Vaše malby jsou moc fajn, jako jediné se mi líbily :-)

Další fotodokumentace

Holub na skejtu v atelieru ilustrace a grafiky :-)

Redundance dřívější expozice z mého oblíbeného atelieru grafiky a ilustrace

Myslím, že to byl atelier módní tvorby, který specificky a nápaditě nakombinoval značky H&M, IKEA, Lidl a Louis Vuitton a možná tak poukázal na hlubší kulturní podtext ve vnímání značky a módních vzorům vůbec.

Spoustu porcelánových očiček na sametovém oblečku. Úlet! :-)

Lebka jelínka v pletivové kleci osvícené neonem.


Skleněné cosi, co vypadá jak led a co vizuálně chladí. Dost dobrý! 

Lampa jejíž skleněná hlava připomíná cosi z historie, cosi hodnotného z minula, cosi z doby, jejíž čas nelze přesně určit, a co je v nás stále živé.

Úžasné skici v atelieru skla.

V atelieru, kde se ulítává na 3D tisku, vystavili i tyto měkké obří umělé květiny.

Atelier malby mě velmi zklamal a dokonce v tom předčil i atelier sochařství. Poselství instalace bude jistě důležité. Možná chce sdělit něco tak naléhavého, jako je znečišťování přírody, její celková artificializace i dopování přírodních zdrojů opět umělými prostředky. Já jen nechápu, proč je to v atelieru malby. Jak moc efektivní může být takové sdělení? No asi bude, když o něm píšu :-)

Cosi na chodbě I.
Z výstavy Per astra ad monstra galerie UM 
Cosi na chodbě II.

Silnou stránku UMPRUM aktuálně vidím v atelierech užitého umění, designu a grafiky. Zřídka se mě mezi vystaveným dotkne obsah, převažuje formálnost. Asi proto, že naše vizuální vnímání je vesměs nejdominantnější, schopnost zaujmout je pak snazší. Kladla jsem si ale otázku, proč musí být návštěvníkův pocit excitace častěji v polaritě nevkusu, proč nemůže více spočívat v oblasti milého něžného kouzla, které pohladí... Nakonec, průmyslový design i textilní tvorba mi to splnili, člověk se musí umět radovat z maličkostí... :-)

Zdroj všech fotografií: autorka článku

You Might Also Like

0 komentářů