, , , , ,

Marnost v Konírně

pátek, února 05, 2016

V Císařské konírně Pražského hradu se v těchto dnech koná výstava velkého renesančního malíře Tiziana. Výstava se jmenuje Vanitas, latinsky výraz pro marnost. A marnost to v určitém smyslu také je – zejm. v tom organizačním.

Výstava měla začít už v roce 2014. To nevyšlo, protože v Itálii se vyměnila vláda a veškerá povolení k zápůjčkám obrazů se musela vyřizovat znovu (prý). Otevření se tak posunulo na listopad 2015. To se také nepovedlo (Jejda!). Tak do třetice – 15. prosince 2015 se to konečně povedlo.

Autoportrét Tiziana, cca 1562, olej na plátně je součástí výstavy. Jde o kopii jedné z posledních Tizianových maleb, která zůstala nedokončená. To se na originále dá poznat na pravé ruce, která, bohužel, na této reprodukci není vidět, a jejíž byl vytvořen jen náznak. Zlatý řetěz má odkazovat k Tizianově statutu rytíře.
Zdroj: facebooková stránka Tiziano - Vanitas. Jinde a s rukou to pořádající instituce nezveřejnila. 

Na výstavu si určitě zajděte. On byl Tizian svého času vážně docela borec a fakt je, že tolik Tiziánů, kolik jich měl ve sbírce Rudolf II., už v Čechách asi neuvidíme. Moc bych si přála, aby to bylo jinak, ale přesto si o výstavě myslím, že je malinko propadákem. 


Proč se ten Tizian v Konírně moc nepovedl?

  • Protože autor z 16. století, jehož nejdražší obraz (tj. portrét markýza Alfonsa d´Avalos v brnění) stojí 70 milionů amerických dolarů, a jehož tvorba byla součástí umělecké sbírky „zlatého období“ Českého království si bez pochyby zaslouží lepší a větší propagaci.
  • Protože Tizianovy obrazy na celé výstavě jsou asi 3. A možná taky jen 2 anebo 4, ono se to totiž podle těch zmatených textů těžko poznává. Zbytek jsou kopie žáků Tizianovy školy.
  • Protože popisy obrazů i výstavy jsou chaotické a dá trochu práce se v nich zorientovat. Ještě, že je výstava tak malá…
  • Protože, když už se něčeho konečně dočtete, dozvíte se sice, jak je výstava výjimečná a jedinečná, ale rozhodně nepochopíte proč.
  • Protože ani název výstavy vám k tomu pochopení moc nepomůže: Tiziano vanitas – Básník obrazu a odstínu krásy. Propánajána, vždyť se to i blbě vyslovuje.
  • Protože k výstavě není ani katalog ani leták ani kurátorská prohlídka. Vlastně žádné pořádné materiály k tomu nejsou. 
  • Protože můžete zapomenout na zajímavé doprovodné programy, doplňkové exponáty, vysvětlující projekce. Zkrátka všechny ty populární věci, co zaujmou nejen vás, ale i vaše děti a pomohou vám vžít se do příběhu umění.  
  • Protože máte pocit, že je to všechno vlastně jen pro sponzory
  • Protože jste si mysleli, že když někdo neumí zařídit propagaci a komunikaci výstavy veřejnosti, tak si na to najme někoho, kdo to sakra umí.  
  • Protože se stejně nakonec nedozvíte, proč byl Tizian takovej borec.


Zdroj: autor. Ilegální foto mobilem bez blesku přímo z výstavy. Na místě je totiž zakázáno jakkoliv fotit. 

Zdroj: Zdroj: autor. Ilegální foto mobilem bez blesku přímo z výstavy.



Kdo byl Tiziano

Tiziano byl borec, protože narušoval pravidla kompozice. A tu novou kompozici, která se Tiziannovým současníkům zdála smělá a odvážná, sjednocoval světlem, zobrazením vzduchu a barvou, což dodávalo jeho dílům na živosti a opravdovosti. Primárně byl ale velmi žádaným portrétistou. Hodně z lidí, kteří v jeho době době něco znamenali, si přáli, aby je Tiziano portrétoval. Bylo to asi právě z důvodu oné živosti. Ti na portrétech, jako by tak žili napořád...

Celým jménem se jmenoval Tiziano Vecelli, ale za svého života byl znám také jako Tizian da Cadore, podle místa, kde se narodil. Nikdo ale pořádně neví, v jakém roce to bylo. Jedni říkají, že se narodil v roce 1474, druzí, že až 1490, nejčastěji se používá letopočet 1488. Docela tžko představitelné, ale dobře. V tomto roce Tizianova narození bylo Leonardu da Vincimu 36 let a Michelangelovi Buonarottimu bylo 13 let. Docela nabušená doba šikovnými výtvarníky, což...? A Tiziano disponoval v malířství rovným mistrovstvím, jako oba tito světoznámí umělci v učenosti a sochařství.


Co ještě dodat

Na výstavě se taky nesmí fotit ani mobilem bez blesku. Co udělá pankáč? Vyfotí výstavu mobilem bez blesku. Upřít Tizianovi, aby 440 let po své smrti koloval po sociální síti, kde to v 21. století teprve žije, by byl skoro hřích.

Nemám nejmenší pochybnost o tom, jak náročné muselo být domluvit všechny zápůjčky a zařídit jejich převoz. Snaha dovézt obrazy významného umělce na Pražský hrad a ukázat je veřejnosti, je velmi záslužné. Bohužel zároveň kvůli uzavřenosti vůči té stejné veřejnosti zůstala výstava nedostatečně zpropagovanou a ve své podstatě vlastně i nudnou. Velká škoda...   

Výstavu je možné navštívit v Císařské konírně Pražského hradu do 20. března 2016. Přístupná je každý den od 10:00 do 18:00. Základní vstupné stojí 180,-, snížené 100,- a rodinné 400,- Výstavu zprodukovala společnost Art for public. Více podrobností na stránce výstavy www.tiziano.cz 

You Might Also Like

1 komentářů

  1. Náhodně jsem narazil na tento článek a mrzí mě, že to nebylo dříve. Pravdou je, že výstava Tiziano Vanitas by se dala s klidem nazvat kontroverzní, ale to maximálně z pohledu neuvědomělého člověka jako je autorka tohoto článku. Pozadí výstavy bylo poněkud velmi nešťastné kvůli úmrtí jednoho z organizátorů a to samozřejmě přípravu celé výstavy zkomplikovalo. Slečna si ale jaksi pouze zchladila žáhu svého ega nad něčím, čemu evidentně vůbec nerozumí a jako mozek použila pár vět vyhledaných zřejmě přes Google. Každopádně když mám pochybnosti, tak si je nejdříve ověřím, pokud tak totiž neučiním, řadím se svým chováním, resp. psaním článků, do té nejnižší "novinářské" úrovně, bohužel i tento případ. Ale krátké vysvětlení poskytnu. Organizace výstavy jakéhokoli slavného renesančního umělce není skutečně nic snadného a takový projekt je zejména o penězích, potom jsou tu jiné důležité faktory, které ovlivní natolik celé přípravy a bohužel vy s tím nic nenaděláte.

    OdpovědětVymazat